donderdag 13 mei 2010

Paar dagen naar Berlijn

Van 8 tot en met 12 mei gingen we een paar dagen naar Berlijn. We hadden de trein van half negen vanaf het Centraal en stapten over in Amersfoort. Onderweg hadden we ruim een uur vertraging, maar we kwamen toch nog in Berlijn. Eerst op het Hauptbahnhof een speciale Berlin Welcomecard gekocht waarmee we 72 uur gratis met het openbaar vervoer konden en in allerlei attracties konden. Daarna met de S-bahn naar Alexanderplatz en lopend naar het hotel. (zie foto) Het hotel was prima. Twee bedden en een tafeltje in de kamer en omdat er verder haast niemand in het hotel was, een badkamer en 3 wc's voor ons alleen. Daarna raceden we weer snel weg. Op naar Alexanderplatz en omgeving waar we alles bekeken en wat aten in het Nicolaiviertel.
Op het Alexandeplatz kan je mooie combinaties van oud en nieuw zien.

Op het Alexanderplatz is een tentoonstelling over de val van de muur en alles wat daar aan vooraf is gegaan.
Op de straat van de 17e juni (wat is er toen gebeurd?) is een antiek- en vlooienmarkt. Hier zoek ik een nieuwe onderbroek uit. We kwamen ook nog ineens in een hardloopwedstrijd terecht. Vast een beroemd evenement. Aha! Hier zijn ze ook, de kabouters!
We wandelden door het park van Charlottenburgpaleis. Mooi park. Het paleis hebben we maar laten zitten. Zulke paleizen hebben we wel vaker gezien.
Vanaf Charlottenburg zijn we langs de Spree teruggelopen naar het museumeiland. Onderweg deden we nog een terrasje aan langs de oever en we genoten van de wandeling met aparte industriele architectuur.
Op het Museum Insel, zijn heel veel musea. Het wordt helemaal gerestaureerd, maar de musea zijn open en te bezichtigen. We begonnen vandaag met het Neues Museum, daar is een heel grote collectie Egyptische kunst. Het hoofd van Nefretite staat daar maar ook allerlei andere prachtige kunstobjecten en halve graftempels. Schitterend! De Brandenburger Tor. We liepen over Unter den Linden en kwamen daar terecht. Ondertussen alles bekeken. Op een gegeven ogenblik zagen we een hele oploop ven mensen. Er bleek een spiksplinternieuwe mercedes in de etalage te staan. Half Duitsland stond zich daar te verlekkeren. Er was ook een iets oudere mercedes en daarin zaten allerlei mannen even te genieten en autootje te spelen.
Marx en Lenin staan hier nog gezellig samen op een pleintje. Na een lange wandeling door allerlei interessante buitenwijken van Berlijn aten we heerlijk op het terras van een Italiaan op een plein bij de Karl Marx allee. Ondanks de duidelijk communistische bouw, zag het er toch gezellig uit. Het eten was ook heerlijk.
Om 9.00 uur stonden wij voor de deur van het Reichsdaggebouw. Gelukkig was de rij nu maar drie kwartier. Na een volledige security check, konden we in de lift omhoog naar de koepel. We kregen er een audiotour bij en daardoor kwamen we veel interessante dingen te weten over het gebouw. Prachtig gebouw. Toen we eruit kwamen, was de rij wachtenden gegroeid tot ongeveer twee uur wachten!
Het Holocaustmonument. Het klinkt simpel. Allemaal betonblokken, maar het is heel mooi. Vooral met die Doodsbeenderenbomen die er tussen stonden. Vanaf het Holocaustmonument liepen we via de Potzdammerplatz naar Checkpoint Charly. Potzdammerplatz, vonden wij niet veel aan. Maar we zijn er dan toch maar even geweest! We kwamen langs een stukje muur waar een modern gebouw stond. Dit was de Topografie des Terrors. Vroeger hadden hier de gebouwen van de SS, SD, Gestapo etc. gestaan en nu was er een tentoonstellingsgebouw over de terror, dus. Prachtig zoals de Duitsers met hun geschiedenis omgaan. Op een heel eerlijke, respectvolle manier laten ze alles zien, zonder zichzelf (als land) te sparen.
Natuurlijk moesten we ook even naar Checkpoint Charly. Het stelt niet veel voor, maar het is wel leuk om dat beroemde stukje Berlijn eens in het echt te zien. Er is ook een hele winkel toestand bij waar ze allemaal stukje muur met echtheidscertificaat verkopen. Vanaf Checkpoint Charly liepen we naar de wijk Kreuzberg. Een gezellige wijk met allerlei alto's en veel buitenlanders die daar hun kleinschalige handeltjes zijn begonnen. De markt waar we heen wilden was dicht, zodat we toch maar weer op de U-bahn naar het centrum gestapt zijn.
We gingen naar het Pergamon museum op het Museum Insel. Jeempie! Hier hadden de Duitsers een hele tempel uit Griekenland heen verplaatst. Zo groot! Wel mooi hoor, maar je realiseert je wel wat een kunstschattenrovers die Europeanen in de 19e eeuw waren. De Duitsers schijnen nog mee te vallen vergeleken bij de Engelsen. Schitterend museum!
We liepen ook nog tegen de Neue Synagoge aan. Er gingen net drie schoolklassen naar binnen, dus wij gaan een andere keer wel binnen kijken. Wel een heel mooi gebouw. We hadden wel al begrepen dat het bijna volledig herbouwd was, maar toen we er later (woensdag) binnen gingen kijken, bleek dat de binnenkant eigenlijk helemaal niet herbowd was. Van binnen was er niets meer van de synagoge over.
Lekker eten op het terras bij de Indiër in Kreuzberg. 's Morgens meteen bij de opening stonden wij voor de deur van het Natuurmuseum. Een prachtig oud museum met allemaal oude opgezette beesten en dus ook een aantal dinosaurussen. We gingen ook nog even naar de Zoologischer Garten. Voor het eerst in ons leven zagen wij een echte reuzen Panda. Best wel een saai beest eigenlijk. De dierentuin was een tuin in oude stijl. A la Artis voorheen. Mooie oude kooien en gebouwen. Het was een grote tuin waar we flink wat kilometers in afgelegd hebben. Jammer genoeg regende het, maar daardoor was het wel lekker rustig en konden we alles goed zien.
In Kreuzberg gingen we naar de Turkse markt. Het was een heel grote markt met daaromheen ook allemaal Turkse winkeltjes. Het was gewoon klein Turkije. Dus daar zijn we ook nog even geweest. Leuk hoor!
De Eastside gallery is een stuk van ongveer 1,5 kilometer muur dat is blijven staan. In 1990 hebben verschillende artiesten daar kunstwerken opgemaakt. Nu is het een officieel muurmonument. Schitterend! Dit kunstwerk is een van de beroemste.
Vandaag heerlijk gegeten in onze eigen buurt. Prenzlauerberg. Op de omweg terug naar ons hotel, kwamen we nog een gezellig communistisch kunstwerk tegen. Nadat we het nieuwe museum van binnen bekeken hadden liepen we naar het Haupt Bahnhof. Je weet maar nooit, misschien mis je nog een mooi stukje van Berlijn...

Moe maar tevreden en vol van alle indrukken gingen we met de NS hi-speed weer naar huis

Anoniem zei

17 juni 1953 was er een grote volksopstand tegen het DDR regime.